Culturismul, un sport cu două tăişuri

▶Altele ▶culturism ▶fitness



Tot mai mulţi tineri aleg să practice culturismul în ideea de a avea un corp cât mai armonios, care să-i diferenţieze de cei din jur.
Turdeanul, Mircea Olteanu, membru timp de 6 ani al Federaţiei Române de Culturism, vorbeşte despre efectele negative ale dopajului şi despre importanţa alimentaţiei naturale în acest sport, care nu este considerat un sport olimpic tocmai din cauza dopajului.

R: Ce trebuie să facă un culturist în afara sălii de antrenament?
M.O.: Sportivii care practică acest sport trebuie să aibă parte, în primul rând, de o alimentaţie naturală şi de o viaţă sănătoasă. Culturismul poate fi considerat o artă, deoarece se evidenţiază pe scenă tot ceea ce s-a muncit în orele de antrenament, şi o ştiinţă deoarece se pun bazele unui antrenament stiinţific, cu aparate special create pentru a rezulta o armonizare a grupelor musculare.

R: Care sunt efectele negative ale acestor anabolizante?
M.O.:În culturism, se folosesc pe o scară foarte largă anabolizante (naposim, testosteron, şi altele injectabile). Aceşti steroizi anabolizanţi sunt derivaţi din testosteron şi nortestosteron care stimulează metabolismul proteic şi care creează o stare de bine, cresc apetitul, favorizează retenţia de apă şi săruri. La sportivi, steroizii anabolizanţi stimulează mărirea masei musculare în combinaţie cu un antrenament intensiv. Din păcate, aceste anabolizante sunt folosite şi de către copii şi pot afecta creşterea. Am văzut copii de 13-14 ani care arătau cu mult mai maturi, dar şi femei cu mustaţă.

R: Merită atingerea acestor performanţe sportive dacă ne gândim la urmările care pot surveni mai târziu?
M.O.: Folosirea anabolizantelor produce, în primul rând, o creştere a funcţiilor hepatice, de asemenea se ia o cantitate mare de calciu din articulaţii, în urma cărora se pot produce rupturi sau chiar fracturări ale oaselor. În concluzie, acest lucru este anormal. Nu merită să-ţi sacrifici sănătatea şi tinereţea pentru “un corp umflat şi plin de crepături”. Au fost şi cazuri în care sportivii au decedat.

R: Aceste performanţe sportive pot fi atinse şi fără consumul de anabolizante?
M.O.: Apare tot mai des în discuţia sportivilor cuvântul “proteine”. Acestea produc hipertrofia musculară, fiind indispensabile creşterii armonioase a masei musculare. Într-adevăr, sunt mai scumpe, dar luate în cantităţi normale, 2gr./Kg corp, într-un anumit număr de luni pot dezvolta în mod armonios masa musculară. Este o creştere mai lentă a masei musculare, dar mult mai sănătoasă.
R: Există anabolizante care pot da randament fără a afecta sănătatea sportivilor şi fără a avea efecte secundare?
M.O.: În turneele pe care le-am întreprins cu Lotul Naţional, am avut unele discuţii cu specialişti din străinatate care mi-au vorbit despre existenţa unei combinaţii de alge marine cu anabolizante naturale fără efecte secundare, dar la noi încă acestea nu au ajuns.

R: Ce sfaturi aveţi pentru tinerii care vor să practice culturismul?
M.O.: În primul rând, să se ferească de aceste proteine chimice şi să le folosească doar pe cele naturale. De asemenea, există foarte puţine săli de antrenament omologate, cele mai multe având în dotare aparate neadecvate, care duc la accidentarea sportivilor. Sfatul meu este să nu înceapă antrenamentul fără îndrumarea unor specialişti.

Articol de: Laura Mihet

Recomandare ★★★★★ Culturismul, un sport cu două tăişuri




3 comentarii:

Anonim spunea...

as vrea sa fac si eu culturism de performanta dar nu am p nimeni sa ma indrume sa stiu ce sa fac pt ca la noi la sala nu avem instructor si lucrez dupa programele si exercitile de prin reviste,imi doresc foarte mult sa practic acest sport pt ca este visul meu si as vrea sa-mi spuneti ce as putea sa fac

Anonim spunea...

eu nu sunt deacord cu faptul ca tot mai multi tineri vor sa practice culturismul.....eu am 12 ani si ma antrenez la sala. fac doar exercitile permise de antrenor. Acum 3 ani in urma cind am fost la sala cu tatal meu in sala erau 12 tneri iar acum dupa 3 ani au rams doar 4 ceilalti au fost prea lenosi sa se antreneze...... doar o singura persoana din toate sa antrenat 3 ani la rind si dintrun baiat slab a devenit o adevarata matahala.....(fara a folosi sterozi nici proteine)

masary_t3roar3 spunea...

am 17 ani si as vrea sa fac culturism de performanta dar nu am gasit niciun club nu sth ce sa fac imi doresc foarte mult sa practic acest sport